19. joulukuuta 2014

The world is a book and those who do not travel read only one page

France

Lauantaiaamuna 13.12 herätyskello soi aikaisin, liian aikaisin sanon minä, mutta herääminen oli kuitenkin sen arvoista, sillä tiedossa oli päivä Ranskassa, kaupungissa nimeltä Arras. Oon aina halunnu käydä Ranskassa, ja tää oli mun eka kerta kun pääsin käymään siellä. Toinen juttu, minkä oon aina halunnu tehdä, on mennä junalla meren ali Englannista Ranskaan/ Ranskasta Englantiin. No, tänä kyseisenä lauantaina tuli molemmat tehtyä.
Ensin me ajettiin autolla Folkenstoneen ja siellä auto junan kyytiin. Mä tosin jatkoin unia heti kun olin päässyt autoon istuun ja heräsin kun oltiin jo oltu junassa hetki. Junamatka kesti vaan 35 min. 
Ranskan puolella me saavuttiin kaupunkiin nimeltä Calais. Sieltä oli noin tunnin ajomatka Arrasiin. Ensimmäisenä me mentiin käymään sodanaikaisissa maanalaisissa tunneleissa, joiden historia oli hyvin mielenkiintoinen. 




Vaunu, millä kuljetettiin tarvikkeita tunneleissa


Kuvassa on Sam, Henry, Gemma, Archie, Sue, minä, Bob ja June. Meidän piti käyttää tollasia hienoja kypäriä turvallisuussyistä, ja sitten meillä oli myös kuulokkeet mistä välillä kuului selostusta oppaan selostuksen lisäksi.


Minä ja Mona


Tunneleiden jälkeen suunnattiin Arrasin joulutorille, Le village de Noël. 


Joulutori oli melko suuri ja kojuissa myytiin vaikka mitä


Karuselli lapsille ja lapsenmielisille


Suklaata


Lisää suklaata, tai oikeestaan noi kummalisen näköset kepit tossa kuvan vasemmalla puolella oli vaahtokarkkeja, mitkä oli kuorrutettu suklaalla. Oli hyvää.


Maailmanpyörä



Lapsilla oli myös mahdollisuus päästä laskemaan pulkalla mäkeä pitkin




Makkaroita...


Torilla pääsi myös luistelemaan! Ja mä kun luulin että tän vaihtovuoden aikana ei paljoo lasketella tai luistella.. Luistelemaan meistä uskaltautui minun lisäksi Mona, Gemma, Sam ja Archie.
Kaikki luistelijat luistelivat lähinnä tavallisesti eteenpäin ja kaatuilivat aina välillä.
Suomalaisena mä osasin kuitenkin luistella hieman paremmin, sillä mitä mulle on jääny käteen peruskoulun talvi liikkatunneista (takaperin luistelu, sirklaaminen, yhdellä jalalla liukuminen, tasajalkaa hyppiminen), esittelin sitten näitä vähäisiä taitojani, ja kaikki olivat ihan vaikuttuneita siitä, kuinka hyvä luistelija mä oon.. XD








Seuraavaksi vähän kuvia rakennuksista





Sattumalta nähtiin viereisellä aukiolla kaksi tulella jonglööraavaa miestä, ja katseltiin heidän esiintymistään jonkun aikaa



Tämä rakennus on kai kirkko, käytiin siellä sisällä aulassa vain katselemassa


Aulasta löytyi mm. joulukuusi...


...Sekä Les géants d'Arras




Sitten suunnattiin takaisin torille ja löydettiin makeiskoju


Illemmalla torilla oli väkeä kuin pipoa. Tässä vaiheessa me kuitenkin oltiin jo lähdössä kotimatkalle


Kotimatka oli hyvinkin samanlainen kuin tulomatka. Ensin ajettiin autolla takaisin Calaisiin. Ja siellä taas auto junaan. Tällä kertaa olin hereillä ja huomasin, että systeemi on ihan sama, kuin jos ajaisi autolla Ruotsinlaivaan sisään. Junan ikkunat olivat hyvin pienet, ja niistä näkyi taas koko 35 minuutin matkan ajan pelkkää mustaa. Kokonaisuudessaan päivä oli kyllä aivan mahtava.